ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ – ВИКЛИКИ ТА РЕАЛІЇ

IMG 20210304 114345 crІнституту післядипломної педагогічної освіти як і всі навчальні заклади України у 2020 році працювали у новому форматі – змішаного навчання. Наскільки ефективною була ця робота, які слабкі та сильні сторони має система післядипломної  дистанційної освіти  – про ці та інші питання в нашому інтерв’ю з проректором КЗ Сумський ОІППО кандидатом психологічних наук, доцентом Панченко Світланою Миколаївною.

Світлано Миколаївно, так склалось, що наприкінці навчального року я особисто пройшла курси підвищення кваліфікації у дистанційній формі. І для мене це був не складний, а навпаки досить приємний та ефективний досвід взаємодії із викладачами КЗ СОІППО. Проте, розумію, що на початок оголошення карантину ситуація була дещо іншою. Як колектив інституту подолав виклики, що з’явились із появою повного переходу на дистанційну форму навчання?

 - Враховуючи рекомендації  Міністерства освіти і науки України у ході виконання невідкладних заходів щодо забезпечення національної безпеки в умовах спалаху гострої респіраторної хвороби COVID-19 спричиненої коронаврусом SARS-coV-2», науково-педагогічний колектив кафедр та педагогічний колектив навчального відділу КЗ СОІППО продемонстрував спроможність виконувати освітні програми підготовки магістрів та підвищення кваліфікації педагогів Сумщини шляхом організації освітнього процесу за дистанційною формою навчання, починаючи з квітня 2020 року і дотепер.

Серед основних викликів, що з’явились із появою повного переходу на дистанційну форму навчання: відсутність безпосередньої комунікації між учасниками освітнього процесу (опосередкована взаємодія); недостатній рівень їх інформаційної компетентності; відсутність технічних можливостей у викладачів  вдома (організація робочих місця) та технічних можливостей у слухачів (студентів) (організація навчальних місць); психологічний супротив викладачів до інноваційного способу викладацької діяльності тощо.

Але вдалося розробити та втілити чіткий план дій. Ось найперші організаційні кроки:

  1. Визначення проректора, який здійснюватиме адміністрування дистанційної освіти в інституті.
  2. Створення Команд учасників освітнього процесу (списки викладачів та слухачів (студентів).
  3. Визначення наставника, що навчатиме та супроводжуватиме Команди.
  4. Організація експрес-навчання науково-педагогічних працівників шляхом корпоративного навчання.
  5. Створення та затвердження графіків та розкладів освітнього процесу.
  6. Визначення повноважень і обов'язків усіх учасників освітнього процесу (алгоритми дій).
  7. Онлайн-реєстрація слухачів курсів.
  8. Установлення контролю, здійснення аналізу освітнього процесу.
  9. Розробка порядку обліку роботи викладачів, заповнення звітної документації викладчів та навчальної групи.
  10. Отримання зворотнього звязку слухачів та студентів (онлайн-опитування).

Отже, у цей непростий для усіх нас час науково-педагогічному та педагогічному колективу інституту вдалося:

  • утримати баланс між карантинними заходами та збереженням права і можливості викладачів здійснювати освітню діяльність згідно індивідуальних планів роботи;
  • виконувати освітні програми підготовки магістрів та підвищення кваліфікації педагогів шляхом організації освітнього процесу із використанням технологій дистанційного навчання, що не передбачало відвідування інституту викладачами, слухачами (студентами).

Скільки вчителів загалом пройшли курси дистанційно? Яка географія навчання, тобто, я так розумію, що Ви не обмежилися лише вчителями нашої області?

 - У зв'язку із черговим продовженням терміну дії карантину на усій території України  (що не передбачає відвідування інституту викладачами, студентами та слухачами) науково-педагогічні працівники КЗ СОІППО продовжують забезпечувати виконання освітніх програм підготовки студентів  та підвищення кваліфікації слухачів виключно шляхом організації освітнього процесу із використанням технологій дистанційного навчання з використанням системи MOODLE та Microsoft Office 365 A1  (засобами застосунку MICROSOFT TEAMS).

У кількісному вимірі охоплення дистанційним навчанням студентів за спеціальностями: 011 Освітні, педагогічні науки; 053 Психологія; 073 Менеджмент: протягом березня - червня 2020 року -  129 студентів; протягом вересня - листопада 2020 року - 177 студентів.

За програмами  курсів  підвищення кваліфікації педагогічних працівників, що були заплановані:   протягом березня - червня 2020 року -  1817 слухачів (88 навчальних груп); протягом вересня - листопада 2020 року - 2234 слухача (98 навчальних груп).

Протягом листопада щотижня на курси КЗ СОІППО реєструється близько 500 слухачів.

Щодо географії, то слухачами курсів стають здебільшого педагоги Сумської області у відповідності до попередніх замовлень. Педагоги з інших областей можуть брати участь у навчанні на курсах в нашому інституті, але за кошти фізичних та юридичних осіб.

Які платформи та інструменти використовує інститут, які структури КЗ СОІППО були залучені до розробки системи курсів на перших етапах?

Враховуючи висновки та рекомендації експертів стосовно можливостей і специфіки використання різних сервісів дистанційного навчання вчителів, адміністрацією КЗ СОІППО було прийнято рішення для забезпечення безперервної освіти педагогів Сумщини під час карантину окрім системи MOODLE освоїти платформу Microsoft Office 365 A1  (застосунок Microsoft Teams), створити на ній онлайн-аудиторії, які об’єднають онлайн-зустрічі, виконання завдань офлайн, обмін файлами та можливості відео- та аудіо-комунікації.

Ще у березні 2020 року, з перших днів оголошеного в країні карантину стартувало корпоративне навчання науково-педагогічних працівників інституту щодо можливостей використання Microsoft Teams, як інструменту дистанційної освіти студентів і слухачів. У ході навчання стало зрозумілим, що цей інструмент дозволить об’єднати навчальні матеріали для реалізації освітніх програм курсів підвищення кваліфікації, магістерських програм, завдання для слухачів і студентів у різних форматах, оцінки (за потреби), оголошення тощо.

З квітня 2020 року освітня діяльність за дистанційною формою у Microsoft  Teams розпочалася зі створення команд навчальних груп студентів магістратури та запланованих курсів підвищення кваліфікації, доєднання до них студентів та слухачів. Викладачі усіх кафедр ділилися своїми лекціями та презентаціями, створювали завдання, показували фільми, співпрацювали віртуально в режимі реального часу, модерували інтерактивні дискусії зі своєю командою, а також створювали тести для оцінювали та отримували персоналізований зворотний зв’язок, записували навчальні заняття, щоб слухачі й студенти могли його переглянути самостійно — все на одній платформі Microsoft Office 365 A1  (застосунок Microsoft Teams). 

Велика заслуга у тому, що інститут подолав виклики, що з’явились із появою повного переходу на дистанційну форму навчання, належить кафедрі освітніх та інформаційних технологій на чолі з к.т.н., доцентом Петровою Ларисою Григорівною на методистів навчального відділу інституту на чолі з завідувачем відділом Головач Ельвірою Володимирівною. Велика вдячність їм від адміністрації та викладацького складу інституту!

У мене, як у вчителя, що проходив курси дистанційно, виникло відчуття, що ефективність їх є трохи зниженою через різний рівень володіння учасників групи інформаційно-комунікаційними технологіями. Чи відчувають це і викладачі, і які кроки здійснюватиме КЗ СОІППО для вирішення цієї проблеми?

 - Сам Microsoft Teams cтав доступний працівникам інституту, студентам магістратури та слухачам курсів підвищення кваліфікації на мобільному пристрої, планшеті, ПК чи у браузері та протягом карантину став для усіх центром командної роботи, який інтегрував вміст і засоби, необхідні команді для забезпечення ефективної освітньої діяльності. Застосунок об'єднав все в спільному освітньому середовищі, сприяв організації освітнього процесу із використанням технологій дистанційного навчання, дозволив у повному обсязі виконувати освітні програми підготовки магістрів та підвищення кваліфікації педагогів Сумщини.

Звісно, на ефективність курсів впливає рівень володіння слухачами групи інформаційно-комунікаційними технологіями. Але протягом першого дня навчання слухачі фахових курсів, як правило, за розкладом працюють з викладачами кафедри освітніх та інформаційних технологій та вивчають спеціальний модуль, що дозволяє здобути необхідні навички та швидше зорієнтуватися у просторі віртуальної аудиторії. Окрім того, великим попитом серед педагогів області зараз користуються курси за вибором, освітня програма яких передбачає освоєння інформаційно-комунікаційних технологій. Сподіваємось, що таке безперервне навчання підвищить загальний рівень інформаційно-цифрової компетентності наших освітян.

Світлано Миколаївно, поділіться планами на майбутнє, адже вже сьогодні є зрозумілим той факт, що навряд чи ми повернемося повністю до об’єму очного викладання в системі післядипломної педагогічної освіти найближчим часом.

  • Якою буде форма навчання слухачів та студентів найближчим часом - показує, на жаль, ситуація з поширенням захворювання в Сумській області. Однак, це не повинно вплинути на якість змісту освітніх програм. Якщо говорити про поточні наміри - сподіваємось і надалі задовольняти освітні запити педагогів Сумської області, які як ніколи раніше потребують професійної та методичної допомоги, оскільки самі знаходяться в процесі пошуку ефективних способів дистанційного навчання учнів (студентів) в умовах карантину.

У розрізі перспективних цілей плануємо розвивати віртуальний освітній простір, організований у спеціально створеному освітньому середовищі засобами MICROSOFT TEAMS, відкривати нові креативні можливості викладачів та наших слухачів (студентів), робити освітній процес інноваційним, підвищувати якість освітніх послуг шляхом використання викладачами навчальних web-ресурсів, надавати можливість слухачам і студентам отримувати електронні конспекти лекцій, інші навчально-методичні матеріали та використовувати їх у своїй професійній діяльності. Усього цього можна досягти тільки спільними зусиллями.

Надзвичайно важливо зараз подбати про своє здоров’я - і саме здоров’я я щиро зичу своїм колегам, їх родинам, освітянам області, учнівським та педагогічним колективам. Але і у розпал пандемії усім учасникам освітнього процесу нашого інституту бажаю знаходити можливості для особистісного розвитку, підвищення рівня цифрової компетентності, комп’ютерної грамотності, самоорганізації і відповідальності.

Дякую за такі об’ємні відповіді, маю щиру надію на нашу подальшу співпрацю! Бажаю професійного розвитку та гарних навчальних результатів!

Блогът Click here очаквайте скоро..

Full premium Here download theme for CMS

Bookmaker Bet365.gr The best odds.