Моніторингове дослідження реалізації професійної орієнтації учнів закладів загальної середньої освіти

Реформа профільної освіти є однією зі складових становлення Нової української школи. Нова українська школа орієнтована на потреби учнів та покликана надавати не лише необхідні знання, а й формувати ключові компетентності молоді, що сприятимуть свідомому обранню сфери професійної діяльності.

У Державному стандарті базової середньої освіти визначено мету Нової української школи, зокрема, це – «…формування компетентностей, необхідних для їх (учнів) соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії…».

Профорієнтаційна робота – один із головних аспектів виховної роботи закладу загальної середньої освіти, спрямований на підготовку учнів до свідомого вибору професії, визначення свого місця в суспільстві. Відстеження стану організації профорієнтаційної роботи в закладах загальної середньої освіти є необхідною умовою впровадження принципів Нової української школи на етапах базової середньої та профільної освіти.

На виконання наказу Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від  04.09.2023  № 335-ОД «Про проведення регіональних моніторингових досліджень у 2023-2024 навчальному році», у період з 05.02.2024 до 23.02.2024 навчально-методичним відділом моніторингу якості освіти та зовнішнього незалежного оцінювання Сумського ОІППО було проведено моніторингове дослідження реалізації професійної орієнтації учнів закладів загальної середньої освіти.

Мета моніторингу полягала в аналізі стану організації та ефективності профорієнтаційної роботи в закладах загальної середньої освіти.

Для реалізації окресленої мети були поставлені завдання:

  • отримати інформацію про стан організації профорієнтаційної роботи в закладах загальної середньої освіти;
  • виявити мотиви професійного самовизначення учнів, їхньої готовності до свідомого вибору професії;
  • порівняти уявлення різних груп респондентів щодо ефективності організації профорієнтаційної роботи в закладах освіти;
  • виявити проблеми, що постають перед педагогічними працівниками у процесі організації профорієнтаційної роботи в закладах освіти;
  • надати рекомендації  щодо підвищення ефективності профорієнтаційної роботи в закладах загальної середньої освіти.

Дослідження проводилося методом анкетування заступників директорів закладів загальної середньої освіти, класних керівників, учнів 9-х, 11-х класів та їхніх батьків.

У моніторинговому дослідженні взяв участь 801 респондент із одинадцяти закладів загальної середньої освіти Сумської області, із них: 13 заступників директорів закладів освіти (2 %), 33 класні керівники  (4 %),  254 учні 9-х класів (32 %), 169 учнів 11-х класів (21 %), 332 батьки (41 %).

У результаті аналізу отриманої інформації зроблено наступні висновки:

  1. Більшість педагогів (82 % заступників директорів і 65 % класних керівників) уважають, що профорієнтаційною роботою з учнями, у першу чергу, мають займатися заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти; 46 % опитаних батьків із цим погоджуються.
  2. Заступники директорів (50 %) зазначили, що роботу з профорієнтації учнів мають здійснювати фахівці з цього питання – кар’єрні консультанти. Класні керівники (49 %) упевнені, що, окрім закладів освіти, профорієнтаційною роботою мають займатися центри зайнятості.
  3. Заступники директорів закладів загальної середньої освіти (56 %) та класні керівники (44 %) не знімають відповідальності за профорієнтаційну роботу із закладів загальної середньої освіти.
  4.  Усі представники адміністрації (100 %) закладів загальної середньої освіти та 73 % класних керівників зазначили, що в закладах освіти профорієнтаційною роботою займаються, здебільшого, класні керівники. Долучені до цього виду діяльності також заступники директорів, соціальні педагоги, психологи, учителі-предметники.
  5. У закладах освіти є інформаційно-роздаткові матеріали профорієнтаційного спрямування для учнів (75 % відповідей класних керівників), стенди з інформацією про професії (50 % відповідей). Педагогічні працівники використовують профорієнтаційні сторінки на шкільних сайтах (69 %), мультимедійні презентації та відеоуроки (56 %). У закладах освіти майже відсутня спеціальна література про професії.
  6. У семи з одинадцяти (64 %) закладів освіти відсутні комп’ютерні програми для психологічного тестування учнів; програми з переліком і характеристикою професій (для учнів різних вікових категорій); програми для розробки профорієнтаційних занять для вчителів. В одному із закладів освіти наявність таких програм підтвердив представник адміністрації закладу освіти, проте, класні керівники не знають про їх наявність. У цілому, комп’ютерними програмами профорієнтаційного спрямування в досліджуваних закладах освіти не користуються.
  7.  У закладах освіти, здебільшого, використовуються традиційні форми профорієнтаційної роботи. Класні керівники (100 %) найбільш поширеними формами професійної орієнтації в закладах освіти називають лекції (бесіди); презентації закладів професійної освіти, коледжів, університетів; психологічні заняття та тренінги; опитування (тестування) учнів психологом щодо їхніх інтересів та здібностей. Переважна більшість учнів (від 70 % до 92 %) це підтверджують.
  8.  Деякі форми профорієнтаційної роботи використовуються украй рідко. Так, 71 % учнів 11-х та 51 % учнів 9-х класів зазначили, що для них ніколи не проводили екскурсії на підприємства, не організовували зустрічі з представниками центру зайнятості (56 % відповідей учнів 11-х класів, 63 % – учнів 9-х класів). Ніколи не спілкувались із фахівцями з профорієнтації (кар’єрними менеджерами) 62 % учнів 11-х та 58 % учнів 9-х класів.
  9. Найбільш поширеною формою допрофільної підготовки учнів є учнівські олімпіади (75 % відповідей), поглиблене вивчення одного або кількох навчальних предметів у базовій школі (67 %), вивчення бажань та можливостей учнів щодо необхідності введення того чи іншого профілю (64 %). Слід звернути увагу на те, що наявність у закладах освіти факультативів, предметних гуртків, клубів професійного спрямування, що відповідають інтересам учнів, підтвердили 27 % класних керівників та 25 % учнів 9-х класів.
  10. Представники адміністрації закладів освіти, що брали участь у моніторингу, зазначили, що під час формування профілів навчання, керуються, переважно, результатами діагностики можливостей та здібностей учнів (71 %), готовністю вчителів до навчання учнів у профільних класах (65 %), запитами батьків (61 %), наявністю навчально-методичного забезпечення певного профілю (52 %).
  11. Під час комплектування профільних класів у закладах освіти, ураховуються, насамперед, бажання учнів (94 % відповідей заступників директорів, 71 % – класних керівників), бажання батьків (49 % і 55 % відповідей, відповідно), рекомендації психологів (45 % і 58 % відповідей, відповідно).
  12.  Більшість (72 %) учнів 11-х класів, які навчаються у профільних класах, та 63 % батьків задоволені профілями навчання, що пропонують у закладах освіти. Проте, значний відсоток учнів 11-х класів (37 %) не пов’язують свій вибір професії із профілем класу, в якому навчаються.
  13.  На момент опитування, 65 % учнів 11-х класів визначились із професією (видом діяльності), 26 % – визначились, але мають певні сумніви; 9 % – поки не мають уявлення про майбутню професію.
  14.   Вибір професії учнями 11-х класів достатньо усвідомлений лише для половини (52 %) опитаних: вони знають про попит на професію на ринку праці, специфіку та умови роботи, оплату праці, перспективи кар’єрного росту тощо; 21 % опитаних обізнані з майбутньою професію у цілому; 8 % – не замислювалися над цим питанням; 19 % – не змогли надати відповідь.
  15.  Учні зазначили, що допомагають їм у виборі професії такі фактори, як знання про різні професії та види діяльності (59 % відповідей учнів 9-х класів, 35 % – учнів 11-х класів); інформація про сучасні професії, що користуються попитом на ринку праці (53 % відповідей учнів 9-х класів, 49 % – учнів 11-х класів). Поради батьків є більш важливими для учнів 9-х класів (21 %), а особисте спілкування з представниками різних професій – для учнів 11-х класів (25 %).
  16.  Вирішальними у виборі професії, для більшості учнів, є особисті захоплення, власні схильності (63 % відповідей учнів 9-х класів, 71 % – учнів 11-х класів); власні здібності, можливості, рівень підготовки (43 % відповідей учнів 9-х класів, 50 % – учнів 11-х класів). Для учнів 9-х класів важливою є позиція батьків, старших членів сім’ї (35 %), а для учнів 11-х класів – попит на професію, можливість працевлаштування (44 %).
  17. Класні керівники вважають, що зробити правильний вибір професії старшокласникам заважає відсутність чіткого розуміння власних можливостей та здібностей (56 % відповідей); недостатня поінформованість, поверхневе уявлення про професії (44 %); відсутність в учнів зацікавленості певною сферою діяльності та недостатня поінформованість про попит на сучасному ринку праці (по 31 %).
  18. Джерелами інформації профорієнтаційного змісту для учнів є інтернет-ресурси, засоби масової інформації (58 % відповідей учнів 9-х класів, 60 % – учнів 11-х класів). Інформацію про професії учні також отримують від батьків (старших членів сім’ї) (46 % і 35 % відповідей, відповідно); учителів, психолога (42 % і 35 % відповідей, відповідно). Майже третина (31 %) учнів 11-х класів формує уявлення про професію на підставі власних спостережень.
  19. Профорієнтаційна робота в досліджуваних закладах загальної середньої освіти, у цілому, налагоджена. Більшість (по 63 %) заступників директорів і класних керівників ефективність цієї роботи оцінили як середню; майже третина (31 %) класних керівників та чверть (25 %) заступників директорів як високу.
  20.   Профорієнтаційна робота в закладі освіти допомагає визначитись із вибором професії 44 % учнів 9-х класів та 39 % учнів 11-х класів; половина (51 %) батьків обрали відповідь «так», однак, 19 % уважають, що профорієнтаційна робота в закладі освіти не проводиться, чи заходи нецікаві, одноманітні.
  21. Класні керівники основними джерелами отримання інформації профорієнтаційного спрямування назвали інтернет (76 %) та інформаційні ресурси закладів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (68 %). Інформацію та методичну допомогу консультантів центрів професійного розвитку педагогічних працівників з цього питання отримують 34 % респондентів, на курсах підвищення кваліфікації – 22 % опитаних.
  22. Більшість (60 %) представників адміністрації та майже третина вчителів (31 %) указують на брак сучасних інформаційно-методичних матеріалів профорієнтаційної тематики; 41 % класних керівників – на слабку матеріально-технічну базу закладів освіти (неможливість створення кабінету профорієнтації у закладі освіти, відсутність комп’ютерних програм із профорієнтації тощо), 24 % – на нестачу сучасних наочних матеріалів.
  23. За останні 5 років більше половини класних керівників (59 %) не підвищували кваліфікацію з питань профорієнтаційної освіти та методики профорієнтаційної роботи; майже третина респондентів (30 %) ніколи не підвищували кваліфікацію з цієї тематики. Водночас, 40 % опитаних відповіли, що вони не потребують допомоги з питань профорієнтації; 18 % зазначили, що цього потребують.

Блогът Click here очаквайте скоро..

Full premium Here download theme for CMS

Bookmaker Bet365.gr The best odds.

Офіційні посилання

presidentmonualogo ХРЦОЯОбаннер прозоро new

Додаткові посилання

DSJO logo

BPD 205

Група на Facebook

Facebook

Офіційні посилання

sumyodasoradaDepartmentIMZO