Навчання географії в умовах воєнного стану: простір можливостей

головнуНеочікуваним та доволі серйозним випробуванням для всіх учасників освітнього процесу стали події, викликані збройною агресією Російської Федерації та оголошенням в Україні воєнного стану згідно з Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022.

Це призвело до необхідності організації навчання учнів у закладах загальної середньої освіти за допомогою дистанційної форми (лист Міністерства освіти і науки України від 06.03.2022 № 1/3371-22 «Про організацію освітнього процесу»).

Нагадаємо, що, відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 квітня 2013 р. за № 703/23235: «дистанційне навчання –  це індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, що відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій» .

Вимушене дистанційне навчання потребує від учителів географії організації якісного освітнього процесу з використанням цифрових технологій, уміння надихати, мотивувати учнів, підтримувати психологічно, давати раду проблемам, що виникають.

Слід зауважити, що нами накопичено певний досвід дистанційної роботи з учнями. Вимоги та поради щодо організації дистанційного навчання учнів з географії розміщено на сайті комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти в розділі «Мобільна сторінка методиста» за посиланням: http://www.soippo.edu.ua/index.php/storinka-metodysta.

Водночас зосереджуємо увагу, що створення освітнього простору для організації дистанційного навчання має забезпечувати такі функції: проведення онлайн-уроків; доступ до різноманітних електронних навчальних матеріалів; отримання робіт учнів (тести чи виконані практичні завдання); оцінювання та зворотний зв’язок щодо виконаних робіт; можливість учням задати питання та отримати відповідь.

Інформуємо, що в інтернеті доступно чимало відеоматеріалів, що розкривають теми шкільної програми, зокрема канал Міністерства освіти України https://www.youtube.com/c/MONUKRAINE, курси платформ Prometheus https://prometheus.org.ua/, EdEra https://www.ed-era.com/ та інші джерела.

На YouTube в межах проєкту Міністерства освіти і науки України «Всеукраїнська школа Онлайн» розміщуються уроки для учнів 1-11 класів, де, зокрема висвітлюються уроки з географії.

Кожен учень і вчитель зможуть завантажити на свій смартфон чи планшет мобільний додаток «Всеукраїнська школа онлайн». Також можна завантажувати і надсилати учням на е-mail чи у Viber матеріали для самопідготовки просто з платформи ВШО. Ці матеріали вчитель може опрацьовувати разом з учнями на відеоконференціях через Zoom чи Google Meet.

Зауважимо, що організація і проведення уроків географії за  дистанційною формою навчання потребують від учителя корегування календарно-тематичного планування, оптимізації змісту навчального матеріалу та, за потреби,  комбінування кількох тем в одну. Також доцільно переглянути очікувані результати навчання і встановити дещо нижчий їх рівень або цілком їх скоригувати, оскільки деякі з них можуть бути недосяжними в нових умовах, деякі – потребуватимуть незначної корекції,  частина – залишаться незмінними. Доцільність та обсяг домашніх завдань варто визначати індивідуально, зважаючи на психоемоційний стан учнів.

Навчання у дистанційному форматі, за можливості, може здійснюватися у формі групових дискусій, колективного обговорення пройденого матеріалу, живого спілкування, що є притаманними очному навчанню.

При цьому пам’ятаймо, що ефективність організація освітнього процесу, якість спілкування з учнями на відстані в значній мірі залежить від професійної компетентності вчителя.

Акцентуємо увагу, що сьогодні, як ніколи, орієнтиром для вивчення географії має бути національно-патріотичне виховання, що є визначальним у формуванні духовних цінностей учнівської молоді. У вихованні патріотизму підростаючого покоління географія відіграє значну роль. Завдання вчителя полягає в тому, щоб, окрім міцних знань, засобами шкільної географії забезпечити виховання людини-патріота, людини-громадянина, основними рисами якої є національна самосвідомість, почуття любові до своєї Батьківщини.

Національно-патріотичному вихованню сприяє весь процес навчання географії, кожна тема, кожний урок з предмета містять політико-виховну інформацію, усвідомлене сприйняття якої учнями сприяє переконаності, що кращого місця, ніж рідний дім немає в цілому світі.

Пріоритетними в сучасному виховному процесі має стати вироблення переконаності учнів, що сила українців – у їх єдності і лише в ній – запорука наших успіхів, порятунку і процвітання.

При вивчені географії в рамках формування національно – патріотичного виховання учні мають усвідомити, що  всі громадяни України мають рівні права, незалежно від їх національності, становлять єдиний український народ, пов’язаний  спільним сьогоденням, готовий захищати свою країну.

Так, під час вивчення теми «Прояв глобальних проблем на території України. Проблема війни і миру. Проблема тероризму» курсу «Україна і світове господарство» 9 клас (розділ V. Глобальні проблеми людства) варто зосередити увагу  учнів на тому, що Україна у 2014 та 2022 рр. стала об’єктом збройної агресії з боку Російської Федерації. Перемога у війні стала першочерговою справою для всіх українців, підтвердженням цьому є героїчні вчинки патріотів України – військових, представників територіальної оборони.

Доцільно обговорити з учням подвиг, масовий героїзм та стійкість громадян, виявлених у захисті  міст Бучі, Волновахи, Гостомеля, Ірпеня, Києва, Маріуполя, Миколаєва, Охтирки, Сум, Тростянця, Харкова, Чернігова. Акцентувати увагу на Укази Президента України від 06 березня 2022 року № 111/2022 та від 24 березня 2022 року № 164/2022 про присвоєння почесного звання «Місто-герой України» містам Бучі, Волновахи, Гостомеля, Ірпеня, Києва, Маріуполя, Миколаєва, Охтирки, Харкова, Чернігова.

При вивченні теми «Україна в геополітичному вимірі» курсу «Географія: регіони та країни» 10 клас (розділ VI. Україна в міжнародному просторі) та теми «Українська держава» курсу «Географічний простір Землі» 11 клас (розділ IV «Суспільна географія України») учителям географії доречно акцентувати увагу учнів на те, що в умовах сучасної геополітичної ситуації, що склалася в Європі (широкомасштабна військова агресія Російської Федерації проти України) пріоритетними напрямками зовнішньої політики України є партнерство з Європейським Союзом і США. Зокрема, з ЄС – з огляду на те, що Україною законодавчо визначений євроінтеграційний курс, який  залишається незмінним, із США – ураховуючи роль країни, що вона відіграє в глобальних політико-економічних процесах та зміцненні обороноздатності України, її Збройних Сил, мобілізації світової спільноти на захист суверенітету й територіальної цілісності нашої держави.

Ураховуючи, що головною загрозою національної державності та суверенітету України є війна, розв’язана Російською Федерацією, варто не залишати поза увагою учнів партнерство нашої держави з організацією Північноатлантичного договору.

Очевидним є факт, що через ганебні загарбницькі дії Росії проти України  звичне життя кожного українця змінилося, ми вимушені захищати свою землю, своїх близьких і рідних, свої оселі, свою країну. Високий рівень свідомості учнів, що навчаємо, їх духовність є основою майбутнього відновлення зруйнованої інфраструктури України, її економічного розвитку.

Для зменшення напруги, встановлення довіри вчителю потрібно перебувати в постійному довірливому діалозі з учнями, обмінюватися з ними думками, оскільки це є важливим у стосунках з підлітками, зокрема коли говоримо про насилля, війну.

У цей непростий час для того, щоб не допустити, щоб жахіття війни залишилися непереборною травмою для дітей на все життя,  звертаємо увагу на необхідність їх психологічної підтримки. Пропонуємо скористатися відповідними матеріалами, що постійно поповнюється, розміщеними на сайті Міністерства освіти і науки України за посиланням: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-zapuskaye-informacijnukampaniyu-pro-te-yak-zaspokoyiti-ditej-pid-chas-vijni).

Також інформуємо, що Міністерство освіти і науки України разом із Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ), Українським інститутом когнітивно-поведінкової терапії та Всеукраїнським громадським центром «Волонтер» запровадили проєкт психологічної підтримки «ПОРУЧ», до якого можна долучитися  за посиланням: https://poruch.me/.

Навчання  учнів географії в умовах воєнного стану є викликом та водночас важливою працею вчителів в загальний внесок перемоги в Україні! Адже нині, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до виховання в учнів патріотизму як почуття і як базової якості особистості.

Переосмислення подій та процесів, що відбуваються, відкриває для вчителя нові можливості для організації освітнього процесу.

Методист з географії та економіки

навчально-методичного відділу

координації освітньої діяльності та

професійного розвитку Сумського ОІППО                                  В.Д. Попов

Блогът Click here очаквайте скоро..

Full premium Here download theme for CMS

Bookmaker Bet365.gr The best odds.

Офіційні посилання

presidentmonualogo ХРЦОЯОбаннер прозоро new

Додаткові посилання

DSJO logo

BPD 205

Група на Facebook

Facebook

Офіційні посилання

sumyodasoradaDepartmentIMZO