Обласний науково-практичний вебінар «Дитина з розладами аутичного спектру в закладі загальної середньої освіти»
Аутизм є найзагадковішим явищем в сфері спеціальної педагогіки, психології, психіатрії, медицини та генетики.
Прагнення зрозуміти дитину з РАС у всіх тонкощах її проявів можна визначити як одне з головних завдань вчителя та асистента вчителя. Адже таке розуміння дасть можливість пояснити деякі особливості дитини (страхи, фобії, фантазування, аутистимуляції, стереотипії, ехолалії та фрази- штампи), а також передбачити можливі негативні реакції на ті чи інші стимули навколишнього середовища, спровокувати потрібні реакції для розвитку відповідних умінь та навичок, обрати індивідуальну траєкторію розвитку дитини. З огляду на це виникає гостра потреба у проведенні науково-методичних заходів з питань організації освітнього середовища для дітей з розладами спектру аутизму.
Відповідно плану роботи науково-дослідної лабораторії інклюзивного та інтегрованого навчання кафедри педагогіки, спеціальної освіти та менеджменту комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти 24 грудня 2021 року відбувся обласний науково-практичний вебінар «Дитина з розладами аутичного спектру в закладі загальної середньої освіти».
Захід відкрила та провела керівник науково-дослідної лабораторії інклюзивного та інтегрованого навчання, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки, спеціальної освіти та менеджменту Любов ПРЯДКО.
Актуальним питанням вебінару стало обговорення проблеми специфіки навчання дітей з розладами аутичного з теоретичної та практичної точки зору. Оскільки провідною ознакою розладів аутистичного спектру є недостатній розвиток навичок комунікації, соціальної взаємодії, або інакше – соціальної комунікації, то всі обговорені питання стосувалися саме цих аспектів. Учасники вебінару мали змогу зрозуміти внутрішній світ дитини з аутизмом через призму думок і поглядів самих людей з аутизмом Джима Сінклера та Стівена Шора.
Завідуюча лабораторією Прядко Л.О. зазначила, що основними проблемами, з якими зустрічаються діти з такою специфікою розвитку є: труднощі організації власної діяльності та поведінки, зокрема продуктивної навчальної діяльності; виражена нерівномірність недостатність розвитку пізнавальної діяльності в цілому; проблеми у встановленні продуктивних взаємодій з оточуючими та соціально-емоційної взаємодії; потреби у спеціальній організації освітнього простору; необхідність використання спеціальних прийомів та методів під час їх навчання.
З огляду на це, на вебінарі було розглянуто основні питання, які цікавлять сучасну педагогічну спільноту.
Старший викладач кафедри психології Сумського ОІППО Борцова Муза Володимирівна розкрила особливості психічного розвитку дітей з розладами спектру аутизму.
Директор КУ Інклюзивно-ресурсний центр №1 Сумської міської ради Крикуненко Юлія Олександрівна ознайомила учасників вебінару з особливостями мовлення дітей з розладами аутичного спектру та їх впливом їх на соціалізацію.
Член лабораторії інклюзивного та інтегрованого навчання Сумського ОІППО Клочко Оксана Миколаївна висвітлила проблему психолого-педагогічного супроводу батьків дітей, які виховують дітей з розладами аутичного спектру.
Завідуюча лабораторією інклюзивного та інтегрованого навчання Сумського ОІППО Прядко Л.О розкрила питання специфіки навчання дітей з розладами аутичного спектру у закладі загальної середньої освіти, акцентувала увагу учасників на особливостях організації уроку в класі, труднощах навчання та шляхах їх подолання.
Асистент вчителя Сумської ЗОШ № 23 Скринник Юлія Олександрівна висвітлила власну інклюзивну практику асистента вчителя з дитиною, яка має розлади аутичного спектру, навела приклади з власної педагогічної діяльності.
Дуже цінним був виступ практичного психолога Пономаренко О. М. щодо особливостей практичної роботи психолога з дитиною, яка має розлади аутичного спектру: з досвіду роботи .
Також учасники вебінару мали можливість задавати актуальні питання доповідачам і отримати вичерпні відповіді, та матеріали вебінару на електронні скриньки.
Таким чином, на вебінарі учасники мали змогу детальніше зрозуміти внутрішні світ таких дітей та особливості корекційної роботи. Адже без корекційної роботи з ними, без віри у їх сили ми не зможемо цей світ зробити для таких діток кращими. наприкінці вебінару завідуюча лабораторією Прядко Л.О. процитувала відомого професора з аутизмом Стівена Шора: «Якщо ви зустріли одну людину з аутизмом, ви зустріли лише одну людину з аутизмом». Жодного секрету немає. Жодної «чарівної таблетки» немає. Ми повинні робити все можливе, щоб знайти підхід саме до своєї дитини. І знати, що навіть якщо результати наших занять не завжди є помітними, вони є. Якість життя дитини в будь-якому випадку буде кращою, ніж без цих занять. Навіть якщо вона не стане потім всесвітньо відомим професором».