Створення інклюзивного освітнього середовища
В області забезпечується реалізація права дітей з особливими освітніми потребами на рівний доступ до якісної освіти. Одним із пріоритетних напрямків є запровадження інклюзивного навчання, що створило передумови для інтегрування дітей з особливими освітніми потребами в освітній простір.
Протягом останніх трьох років збільшилася мережа закладів освіти та кількість дітей з особливими освітніми потребами, для яких організовано інклюзивне навчання. У 2023/2024 навчальному році у 69 закладах дошкільної освіти функціонує 124 інклюзивні групи для 250 дітей (2022/2023 навчальний рік – 60 закладів, 105 інклюзивних груп, 182 дитини, 2021/2022 навчальний рік – 69 закладів, 103 інклюзивні групи, 175 дітей).
Місцевими органами управління освітою для 1 029 дітей з особливими освітніми потребами організовано інклюзивне навчання у 755 класах 217 закладів загальної середньої освіти (2022/2023 навчальний рік – 212 закладів, 674 інклюзивні класи, 913 дітей, 2021/2022 навчальний рік – 842 дитини, 596 класів, 206 закладів).
Окрім того, для надання корекційної допомоги дітям дошкільного віку функціонує 118 груп компенсуючого типу в 63 закладах дошкільної освіти та 25 груп у 3 спеціальних закладах дошкільної освіти, де виховується 1 612 дітей з особливими освітніми потребами, із них 104 – з інвалідністю.
Для 37 учнів з особливими освітніми потребами (із них 25 – з інвалідністю) освітній процес організовано у 6 спеціальних класах закладів загальної середньої освіти за місцем проживання.
Для 242 дітей, які за станом здоров’я не відвідують заклади загальної середньої освіти (із них 194 – з інвалідністю), у 2023/2024 навчальному році місцевими органами управління освітою організовано індивідуальну форму навчання.
У 4 закладах професійної (професійно-технічної) освіти функціонують 5 інклюзивних груп для 6 осіб з особливими освітніми потребами.
Одним із основних аспектів розбудови інклюзивного середовища є створення та забезпечення функціонування інклюзивно-ресурсних центрів, куди можуть звернутись батьки, які відчувають занепокоєння щодо розвитку дитини.
В області такі центри функціонують у 20 територіальних громадах (2 – у сільських, 5 – у селищних, 13 – в міських територіальних громадах).